The article provides an overview of the prevalence of risky behavior in children with hyperactivity as a social problem. Children and adolescents diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder are a special category of the child population whose behavior is determined by the imbalance of excitationinhibition processes. The symptoms of this pathology are differentiated depending on the age of the patient and the manifestation of the main clinical manifestations decreases as children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) grow older. At the same time, complicated forms of ADHD often involve a violation of behavior that tends to take risky forms. Such behavior can be directed towards itself (autodectional) or towards society (externally destructive). In this context, the timely identification of factors that increase and reduce the risk of deviations in hyperactive children becomes relevant. They include certain conditions and properties of a person, which lead to readiness for risk and the implementation of risky behavior. The indication of these features underpins a systematic approach in risk management in the behavior of persons with a history of ADHD.
- Литература
- 1. Туровская, Н. Г. Психические расстройства в детском возрасте. возможности психологического сопровождения / Н. Г. Туровская, А. В. Тимофеев // Вестник Вол-ГМУ. – 2012. – Вып. 2 (42). – С. 112–116.
- 2. Banaschewski, T., Becker K., Döpfner M., Holtmann M., Rösler M., Romanos M. Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder. Dtsch Arztebl Int. – 2017. – Vol. 114, № 9. – P. 149–159. – doi: 10.3238/arztebl.2017.0149
- 3. Набойченко, Е. С. Синдром дефицита внимания и гиперактивности в общей систематике нарушений психического развития у детей / Е. С. Набойченко // Пcихолого-педагогическое образование. – 2016. – № 10. – С. 92–96.
- 4. Баркова, В. Л. Отклоняющееся поведение и копинг стратегии подростков с проявлениями СДВГ / В. Л. Баркова, В. Б. Никишина // Социальная педагогика и псиохология. – 2009. – № 3(45). – С. 175–183.
- 5. Маткеева, А. Т. Факторы риска у детей с СДВГ в сочетании с соматической патологией / А. Т. Маткеева, М. Е. Ашералиев, Г. Ш. Маймерова // Бюллетень науки и практики. – 2020. – Т. 6, № 5. – С. 120–127.
- 6. Faraone, S. V., Biederman J., Mick E. The age-dependent decline of attention deficit hyperactivity disorder: a metaanalysis of follow-up studies // Psychol. Med. – 2006. – Vol. 36, № 2. – P. 159–165.
- 7. Емельянцева, Т. А. Гендерные аспекты скринингового исследования гиперкинетических расстройств в белорусской популяции детей / Т. А. Емельянцева // Социальная и клиническая психиатрия. – 2013. – Т. 23, № 3. – С. 43–47.
- 8. Заваденко, Н. Н. Школьная дезаптация в нейропедиатрической практике / Н. Н. Заваденко // Практика педиатра. – 2016. – № 3. – С. 60–70.
- 9. Пилина, Г. С. Синдром дефицита внимания с гиперактивностью / Г. С. Пилина, Н. А. Шнайдер // Сибирское медицинское обозрение. – 2017. – № 1. – С. 107–111.
- 10. Глозман, Ж. М. Проблема синдрома дефицита внимания с гиперактивностью и подходы к его коррекции /Ж. М. Глозман, И. А. Шевченко // Вестник КемГУ. – 2013. – № 4 (56). – С. 129–137.
- 11. Чарач, Э. Дети с синдромом дефицита внимания и гиперактивности: эпидемиология, коморбидность и диагностика / Э. Чарач [и др.] // ред. темы. Энциклопедия раннего детского развития [онлайн]. – Режим доступа: http://www.encyclopedia-deti.com/giperaktivnost-i-nevnimatelnost-sdvg/ot-ekspertov/deti-s-sindromom-deficita-vnimaniya-i. – Дата обращения: 28.09.2020.
- 12. Старцев, А. А. Гипоксически гиперкапнические тренировки в коррекции школьной дезадаптации у детей с синдромом дефицита внимания / А. А. Старцев [и др.] // Вестник алтайской науки. – 2014. – № 4. – С. 266–270.
- 13. Метод диагностики гиперкинетических расстройств у детей: инструкция по применению: утв. Министерством здравоохранения Республики Беларусь 18.11.2011. – Минск, 2011. – 23 с.
- 14. Князева, Т. Н. Неконструктивные формы поведения младших школьников с синдромом дефицита внимания с гиперактивностью / Т. Н. Князева, Е. В. Сидорова // Российский психологический журнал. – 2016. – Т. 13, № 1. – С. 94–104.
- 15. Лавина, Н. А. Особенности осуществления эффективной психологической помощи детям с синдромом дефицита внимания и гиперактивности / Н. А. Лавина // Лучшая научная статья 2017 : сборник статей X Международного научно-практического конкурса. – Пенза: Издательство «Наука и Просвещение», 2017. – С. 253–257.
- 16. Adler, L. A., Barkley R. A., Newcorn J. H. Performance improvement CME: adult ADHD // J. Clin Psychiatry. – 2011. – Vol. 72, № 4. – P. 15. doi: 10.4088/JCP.9066pi4c.
- 17. Austerman, J. ADHD and behavioral disorders: Assessment, management, and an update from DSM-5 // Cleve Clin J. Med, 2015. – Vol. 82, № 11 (Suppl. 1). – P. 2–7. – doi: 10.3949/ccjm.82.s1.01.
- 18. Polanczyk, G., de Lima M. S., Horta B. L., Biederman J., Rohde L. A. The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis // Am J. Psychiatry. – 2007. – Vol. 164, № 6. – P. 942–948. doi: 10.1176/ajp.2007.164.6.942.
- 19. Zalsman, G., Shilton T. Adult ADHD: A new disease? // Psychiatry Clin Pract. – 2016. – Vol. 20, № 2. – P. 70–76. – doi: 10.3109/13651501.2016.1149197.
- 20. Пушкарева, Д. В. Синдром дефицита внимания и гиперактивности у взрослых: причины возникновения, основные клинические проявления и коморбидные психические расстройства (литературный обзор) / Д. В. Пушкарева, Т. И. Иванова // Омский психиатрический журнал. – 2018. – № 4 (18). – С. 8–13.
- 21. Retz, W., Stieglitz R.-D., Corbisiero S., Retz-Junginger P., Rösler M. Emotional dysregulation in adult ADHD: What is the empirical evidence? // Expert Rev Neurother. – 2012. – Vol. 12, № 10. – P. 1241–1251.
- 22. Spencer, T. J., Biederman J., Wilens T. E., Faraone S. V. Overview and neurobiology of attention-deficit/hyperactivity disorder // J. Clin Psychiatry. – 2002. – № 63 (Suppl. 12). –P. 3–9.
- 23. Чутко, Л. С. Клиническая типология синдрома дефицита внимания с гиперактивностью / Л. С. Чутко [и др.] // Экология человека. – 2010. – № 11. – С. 58–60.
- 24. Гасанов, Р. Ф. Особенности нарушений устной и письменной речи у детей с гиперкинетическим расстройством в условиях патогенетической гетерогенности / Р. Ф. Гасанов // Обозрение психиатрии и медицинской психологии имени В. М. Бехтерева. – 2013. – № 3. – С. 60–65.
- 25. Чикова, И. В. Этиологическая детерминированность СДВГ новая наука: проблемы и перспективы / И. В. Чикова // Новая наука : проблемы и перспективы: материалы Международной (заочной) научно-практической конференции. Научное (непериодическое) электронное издание; под общей редакцией А. И. Вострецова. – Кишенев: Изд-во «Научно- издательский центр «Мир науки», 2016. – С. 177–180.
- 26. Gavin, B., McNicholas F. ADHD: science, stigma and service implications // Ir J. Psychol Med. – 2018. – Vol. 35, № 3. – P. 169–172.
- 27. Самотохина, Н. А. Коррекционно-педагогическая работа с детьми старшего дошкольного возраста с синдромом дефицита внимания и гиперактивности / Н. А. Самотохина // Детство как антропологический, культурологический, психолого-педагогический феномен: материалы III Международной научной конференции. В рамках проекта «А. З. Б. У. К. А. детства». Ответственный редактор Т. А. Чичканова. – Самара: ООО «Научно-технический центр», 2017. – С. 108–115.
- 28. Табачников, С. И. Аддиктивные расстройства и формирование зависимых состояний от психоактивных веществ у лиц подросткового и молодого возраста / С. И. Табачников [и др.] // Психіатрія, неврологія та медична психологія. – 2014. – Т. 1, № 1 (1). – С. 48–52.
- 29. Чэпмэн, Д. Синдром дефицита внимания с гиперактивностью у несовершеннолетних правонарушителей в Соединенных штатах Америки / Д. Чэпмэн, Е. Л. Григоренко // Вестник поморского университета. Сер.: Естественные науки. – 2010. – № 3. – С. 90–95.
- 30. Федоренко, М. В. Уровень эмоционального интеллекта как предиктор деструктивного поведения подростков / М. В. Федоренко, М. В. Белоусова, Т. В. Четырчинская // Казанский педагогический журнал. – 2020. – № 3(140). – С. 261–267.
- 31. Комлев, Ю. Ю. Классификация теорий девиантного поведения / Ю. Ю. Комлев // Вестник Казанского юридического института МВД России. – 2013. – № 12. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/klassifikatsiya-teoriy-deviantnogo-povedeniya. – Дата доступа: 04.10.2020.
- 32. Майсак, Н. В. Матрица социальных девиаций: классификация типов и видов девиантного поведения / Н. В. Майсак // Современные проблемы науки и образования. – 2010. – № 4. – Режим доступа: http://science-education.ru/ru/article/view?id = 4505. – Дата доступа: 19.09.2020.
- 33. Гиндина, Е. Д. Психогенетические исследования психопатологии в детском и подростковом возрасте / Е. Д. Гиндина, Д. А. Гайсина // Геномика поведения: детское развитие и образование; под ред. С. Б. Малых, Ю. В. Ковас, Д. А. Гайсиной. – Томск: Национальный исследовательский Томский государственный университет, 2016. – С. 238–275.
- 34. Розанов, В. А. Психическое здоровье и суицидальные тенденции среди подростков в связи с социо-экономическими факторами семьи / В. А. Розанов [и др.] // Академический журнал Западной Сибири. – 2012. – № 5. – С. 32–34.
- 35. Булычева, Е. В. Особенности выраженности антисуицидальных мотивов у современных учащихся подросткового возраста / Е. В. Булычева, Н. П. Сетко // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. – 2019. – № 2. – С. 60–61.
- 36. Фесенко, Е. В. Синдром дефицита внимания и гиперактивности у детей / Е. В. Фесенко, Ю. А. Фесенко. – СПб.: Наука и Техника, 2010. – 384 с.
- 37. Робинсон, Д. Профилактика суицидального поведения молодёжи Австралии / Д. Робинсон, Х. Херрман // Суицидология. – 2014. – Т. 5, № 4 (17). – С. 3–8.
- 38. Hartvig, P. AD/HD and criminality: Differential diagnostic and therapetic/prophylactic aspects (A general literature study and a description of Norwegian challeges in the field) / P. Hartvig // Психология и право. – 2011. – № 2. – С. 143–153.
- References
- 1. Turovskaja, N. G., Timofeev A. V. Mental disorders in childhood. Psychological Support Capabilities // Vestnik VolGMU. – 2012. – Vol. 2, № 42. – P. 112–116.
- 2. Banaschewski, T., Becker K., Döpfner M., Holtmann M., Rösler M., Romanos M. Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder // Dtsch Arztebl Int. – 2017. – Vol. 114, № 9. – P. 149–159. doi: 10.3238/arztebl.2017.0149
- 3. Nabojchenko, E. S. Attention deficit hyperactivity disorder in the general taxonomy of mental development disordersin children // Pcihologo-pedagogicheskoe obrazovanie. – 2016. – № 10. – P. 92–96.
- 4. Barkova, V. L. Deviant behavior and coping strategies of adolescents with ADHD // Social’naja pedagogika i psiohologija. – 2009. – № 3(45). – P. 175–183.
- 5. Matkeeva, A. T., Asheraliev M. E., Majmerova G. Sh. Risk factors in children with ADHD combined with somatic pathology // Bjulleten’ nauki i praktiki. – 2020. – Vol. 6, № 5. – P. 120–127.
- 6. Faraone, S. V., Biederman J., Mick E. The age-dependent decline of attention deficit hyperactivity disorder: a metaanalysis of follow-up studies // Psychol Med. – 2006. – Vol. 36, № 2. – P. 159–165.
- 7. Emel’janceva, T. A. Gender aspects of the screening study of hyperkinetic disorders in the Belarusian population of children // Social’naja i klinicheskaja psihiatrija. – 2013. – Vol. 23, № 3. – P. 43–47.
- 8. Zavadenko, N. N. School deprivation in neuropediatric practice // Praktika pediatra. – 2016. – № 3. – P. 60–70.
- 9. Pilina, G. S., Shnajder N. A. Attention deficit hyperactivity disorder // Sibirskoe medicinskoe obozrenie. – 2017. – № 1. – P. 107–111.
- 10. Glozman, Zh. M., Shevchenko I. A. The problem of attention deficit hyperactivity disorder and approaches to its correction // Vestnik KemGU. – 2013. – № 4 (56). –P. 129–137.
- 11. Charach, Е., Tremblej R. Е., Buavan M., Peters R. de V., red. Shakhar R. Children with attention deficit hyperactivity disorder: epidemiology, comorbidity and diagnosis. red. temy. Jenciklopedija rannego detskogo razvitija [on-line]. Available at: http://www.encyclopedia-deti.com/giperaktivnost-i-nevnimatelnost-sdvg/ot-ekspertov/deti-s-sindromom-deficita-vnimaniya-i/ (Accessed 28 January 2021).
- 12. Starcev, A. A., Bojko E. A., Chudimov V. F., Kulishova T. V. Hypoxic hypercapnic training in the correction of school maladaptation in children with attention deficit disorder // Vestnik altajskoj nauki. – 2014. – № 4. – P. 266–270.
- 13. Method of diagnosis of hyperkinetic disorders in children: Instructions for use: approved by the decree of the Ministry of Health of the Republic of Belarus November 18, 2011. – Minsk, 2011. – 23 p.
- 14. Knjazeva, T. N., Sidorova E. V. Unconstructive forms of behavior of younger school students with attention deficit hyperactivity disorder // Rossijskij psihologicheskij zhurnal. – 2016. – Vol. 13, № 1. – P. 94–104.
- 15. Lavina, N. A. Features of effective psychological assistance for children with attention deficit hyperactivity disorder. Sbornik statej X Mezhdunarodnogo- nauchno-prakticheskogo konkursa «Luchshaja nauchnaja stat’ja 2017». – Penza, 2017. – P. 253–257.
- 16. Adler, L. A., Barkley R. A., Newcorn J. H. Performance improvement CME: adult ADHD // J. Clin Psychiatry. – 2011. – Vol. 72, № 4. – P. 15. – doi: 10.4088/JCP.9066pi4c.
- 17. Austerman, J. ADHD and behavioral disorders: Assessment, management, and an update from DSM-5 // Cleve Clin J. Med. – 2015. – Vol. 82, № 11 (Suppl. 1). – P. 2–7. – doi: 10.3949/ccjm.82.s1.01.
- 18. Polanczyk, G., de Lima M. S., Horta B. L., Biederman J., Rohde L. A. The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis // Am J. Psychiatry. – 2007. – Vol. 164, № 6. – P. 942–948. – doi: 10.1176/ajp. 2007.164.6.942.
- 19. Zalsman, G., Shilton T. Adult ADHD: A new disease? // Psychiatry Clin Pract. – 2016. – Vol. 20, № 2. – P. 70–76. – doi: 10.3109/13651501.2016.1149197.
- 20. Pushkareva, D. V., Ivanova T. I. Attention deficit hyperactivity disorder in adults: causes of occurrence, main clinical manifestations and comorbid mental disorders (literary review) // Omskij psihiatricheskij zhurnal. – 2018. – № 4 (18). – P. 8–13.
- 21. Retz, W., Stieglitz R.-D., Corbisiero S., Retz-Junginger P., Rösler M. Emotional dysregulation in adult ADHD: What is the empirical evidence? // Expert Rev Neurother. – 2012. – Vol. 12, № 10. – P. 1241–1251.
- 22. Spencer, T. J., Biederman J., Wilens T. E., Faraone S. V. Overview and neurobiology of attention-deficit/hyperactivity disorder // J. Clin Psychiatry. – 2002. – № 63 (Suppl. 12). –P. 3–9.
- 23. Chutko, L. S., Surushkina S. Ju., Anisimova S. I.,Ajtbekov K. A. Clinical typology of attention deficit hyperactivity disorder // Jekologija cheloveka. – 2010. – № 11. – P. 58–60.
- 24. Gasanov, R. F. Features of oral and written speech disorders in children with hyperkinetic disorder in conditions of pathogenetic heterogeneity // Obozrenie psihiatrii i medicinskoj psihologii imeni V. M. Behtereva. – 2013. – № 3. –P. 60–65.
- 25. Chikova, I. V. Etiological Determinism of ADHD New Science: Problems and Prospects. Novaja nauka: problem i perspektivy: materialy Mezhdunarodnoj (zaochnoj) nauchno-prakticheskoj konferencii. Nauchnoe (neperiodicheskoe) jelek-tronnoe izdanie. – Kishenev, 2016. – P. 177–180.
- 26. Gavin, B., McNicholas F. ADHD: science, stigma and service implications // Ir J. Psychol Med. – 2018. – Vol. 35, № 3. – P. 169–172.
- 27. Samotohina, N. A. Correctional and pedagogical work with children of older preschool age with attention deficit hyperactivity disorder. Detstvo kak antropologicheskij, kul’turologicheskij, psihologo-pedagogicheskij fenomen: materialy III Mezhdunarodnoj nauchnoj konferencii. – Samara, 2017. – P. 108–115.
- 28. Tabachnikov, S. I., Harchenko E. N., Sinickaja T. V., Chepurnaja T. V., Chernyshov T. V., Voronina T. V., Kioseeva E. V. Addictive disorders and the formation of dependent sates on psychoactive substances in persons of adolescence and young age // Psihіatrіja, nevrologіja ta medichna psihologіja. – 2014. – Vol. 1, № 1 (1). – P. 48–52.
- 29. Chjepmjen, D., Grigorenko E. L. Attention deficit hyperactivity disorder in juvenile delinquents in the United States // Vestnik pomorskogo universiteta. – 2010. – № 3. – P. 90–95.
- 30. Fedorenko, M. V., Belousova M. V., Chetyrchinskaja T. V. The level of emotional intelligence as a predictor of destructive behavior of adolescents // Kazanskij pedagogicheskij zhurnal. – 2020. – № 3(140). – P. 261–267.
- 31. Komlev Ju. Ju. Classification of theories of deviant behavior // Vestnik Kazanskogo juridicheskogo instituta MVD Rossii. – 2013. – № 12. – Available at: https://cyberleninka. ru/article/n/klassifikatsiya-teoriy-deviantnogo-povedeniya (Accessed 04 October 2020).
- 32. Majsak, N. V. Matrix of social deviations: classification of types and types of deviant behavior // Sovremennye problemy nauki i obrazovanija. – 2010. – № 4. – Available at: http://science-education.ru/ru/article/view?id=4505 (Accessed 19 September 2020).
- 33. Gindina, E. D., Gajsina D. A. Psychogenetic studies of psychopathology in childhood and adolescence. Genomika povedenija: detskoe razvitie i obrazovanie. – Tomsk, 2016. – P. 238–275.
- 34. Rozanov, V. A., Rejtarova T. E., Rahimkulova A. V., Uhanova A. I., Rozanova O. V. Mental health and suicidal trends among adolescents in connection with socio-economic factors of the family // Akademicheskij zhurnal Zapadnoj Sibiri. – 2012. – № 5. – P. 32–34.
- 35. Bulycheva, E. V., Setko N. P. Features of the severity of anti-suicidal motives in modern adolescent students //Voprosy shkol’noj i universitetskoj mediciny i zdorov’ja. – 2019. – № 2. – P. 60–61.
- 36. Fesenko, E. V., Fesenko Ju. A. Attention deficit hyper-activity disorder in children. – SPb.: Nauka i Tehnika, 2010. – 384 p.
- 37. Robinson, D., Herrman H. Prevention of suicidal behavior of youth in Australia // Suicidologija. – 2014. – Vol. 5, № 4 (17). – P. 3–8.
- 38. Hartvig, P. AD/HD and criminality: Differential diagnostic and therapetic/prophylactic aspects (A general literature study and a description of Norwegian challeges in the field) / P. Hartvig // Psihologiya i pravo. – 2011. – № 2. – S. 143–153.