The article presents the results of the somatometric examination of 535 from 7 to 18 years old children (248 boys and 287 girls) living in the city of Grodno. All age groups of the study demonstrate a positive dynamics of the studied somatometric indicators and indices: body mass, body length, girth sizes of upper and lower extremities, the degree of subcutaneous fat development. It is established that somatometric indicators and indices show age-related variation, some of them are sex-related, so most of the parameters are prevalent in boys. Regression analysis revealed the strong correlation of some indicators with each other: the body mass index and the average value of four skin-fat folds (r=0,72, p<0.05); the index of weight growth and the shoulder and hip girth (r=0.73, p<0.05). Children of the city of Grodno are mainly characterized by mixed type of somatotype which is very close to mesomorphy with a small hypermorphic component (mesohypersomic type).
- 1. Волк, Т. З. Антропометрия лиц молодого возраста при врачебно-летной экспертизе / Т. З. Волк, Ю. А. Соколов // Известия Национальной Академии Наук Беларуси. Серия медицинских наук. – 2015. – № 2. – С. 68-70.
- 2. Ляликов, С. А Таблицы физического развития / С. А Ляликов, С. Д. Орехов. – Гродно: ГрГМУ, 2000. – 63 с.
- 3. Мельник, В. А. Методика определения типов телосложения детского населения по комплексу антропометрических показателей: учеб.- метод. пособие / В. А. Мельник, И. И. Саливон. – Гомель: ГомГМУ, 2013. – 36 с.
- 4. Основные закономерности морфофункционального развития детей и подростков в современных условиях / А. А Баранов [и др.] // Вестник РАМН. – 2012. – № 12. – С. 35-40.
- 5. Саливон, И. И. Адаптация детского населения Беларуси к условиям городской среды / И. И. Саливон, М.А. Демченко. – Известия Национальной Академии Наук Беларуси. Серия медицинских наук. – 2015. – № 2. – С. 117-123.
- 6. Anthropometric characteristics and obesity indicators among preschool children in an urban area in Croatia / D. Farkaš [et al.] // Graduate Journal of Sport, Exercise & Physical Education Research. – 2015. – № 3. – Р.13-27.